Přeskočit na obsah

Téma: Nová pravidla pro sběr cookies

V čem cookies pomáhají?

Cookies jsou v podstatě jednoduché záznamy o lidech, kteří si prohlíží nějakou webovou stránku. Pokud jsou tyto informace k dispozici, je možné lépe vyhodnocovat, jak se lidé na webu chovají, co je tam zajímá, ale i odkud přišli, a tím například vyhodnocovat a zefektivňovat jednotlivé části kampaně.

V čem jsou pravidla nová?

V ČR byla do konce roku 2021 povinnost pouze informovat uživatele o tom, že na webu ke sběru cookies dochází. Nyní je dle novely zákona č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích, která je platná od 1. ledna 2022, vyžadován aktivní souhlas uživatele, aby je bylo možné sbírat.

Do 31.12. 2021 stačilo informační lištu zobrazit. Bez ohledu na to, zda byla zavřena křížkem, nebo kliknutím na „OK“ nebo „Souhlasím“, bylo možné cookies sbírat. Od 1.1.2022 musí mít cookies lišta takovou podobu, aby vyžadovala aktivní souhlas. Při zavření nebo zvolení nesouhlasu cookies sbírat nelze.

Jak na cookies lištu?

Nové provedení cookies lišty musí splňovat určitá pravidla:

  1. Sbírání cookies není možné vynutit – tedy lišta by neměla bránit vstupu na stránky bez souhlasu, ani na uživatele často agresivně vyskakovat.
  2. Sběr cookies musí být možné přiměřeně snadno odmítnout – lištu musí být možné zavřít,
    musí také nabízet možnost odmítnout všechny cookies.
  3. Pokud má uživatel možnost vybrat si, které skupiny cookies povolí, nesmí být automaticky předvolené.
  4. Grafika lišty by neměla nijak nabádat k souhlasu, tedy tlačítko na souhlas by nemělo být výrazně větší, viditelnější, agresivně barevnější atd.

Dále je potřeba mít na webu umístěné informace o tom, kdo jste, jaké cookies, k jakému účelu a na jak dlouho zpracováváte, jaké nástroje s nimi pracují, a také musí mít uživatel možnost souhlas odvolat.

Jediné cookies, které nelze odmítnou, a tudíž mohou být v liště automaticky zaškrtnuté, jsou ty, které jsou nutné pro fungování webu. Ty například umožňují základní navigaci stránky, přístup k zabezpečeným sekcím, uchování zboží v košíku atd.

Jaká jsou možná řešení?

Hotová řešení
Je možné využít některé řešení, které i ve verzi zdarma pokryje vše potřebné. Jedním z nich je cookiebot.com. Snadno se nasazuje, má několik možností úprav, včetně textací a grafiky.
Různé podoby jeho nastavení můžete vidět na našich webech www.digitalad.cz nebo www.media-plan.cz.
Registrace na webu je jednoduchá, včetně pokynů pro nasazení na web. Na jeden registrační email lze vytvořit zdarma cookies lištu pouze pro jednu doménu.

Vlastní řešení
Cookie lištu podporující consent mode pro Google tag manage si majitel webu vytvoří sám.
Viz nápověda. V takovém případě nám, prosím, dejte vědět, abychom ještě provedli nutná nastavení v GTM.

Nad čím uvažovat?

Ačkoliv jsou tato pravidla daná legislativou, jejich uvedení v praxi umožňuje různé pohledy a formy realizace. Co je agresivní pro jednoho, nemusí být pro druhého a žádná předem daná velikost, textace nebo barevnost cookies lišty (zatím) neplatí. Jaké otázky je třeba si položit před nasazením cookies lišty?

Jak sběr cookies formulovat?

Někdo komunikuje se svými zákazníky čistě seriózně a bude volit běžnou klasiku. Nikde však není psáno, že není možné být u textace kreativní, zkusit si uživatele získat na svou stranu a podpořit tak šanci, že souhlas udělí. My na našich webech www.digitalad.czwww.media-plan.cz testujeme různé varianty aplikace těchto pravidel. Pokud si chcete cookies lištu zobrazit, ale na webu už jste byli a některou z variant zvolili, použijte anonymní režim prohlížeče.

Jak silný je brand?

Pokud na web chodí zákazníci, kteří se na web se potřebují dostat „stůj co stůj“ (například u banky), je možné dovolit si agresivnější variantu. Zákazníci brandu věří a souhlas se zpracováním cookies budou udělovat ve větší míře. U malého e-shopu, kam chodí většinou prvozákazníci, se může stát, že lidé zaváhají, cookies nebudou chtít povolit, v horším případě web raději rovnou opustí.

Jak důležitý sběr cookies je?

Jsou podnikání, která jsou na analytice a sběru dat vyloženě závislá. Pak se vyplatí volit agresivní varianty, i za cenu větších odchodů. Pokud je cílem webu spíš uživatele o něčem informovat, něco jim ukázat, a to i za cenu, že souhlas neudělí, pak lze volit méně invazivní varianty.